single

Jak rozwijać zdolności artystyczne u dzieci?

Każde dziecko potrzebuje kreatywności, warunków odkrywania potencjału twórczego. Jak wprowadzać dziecko w kreatywność, rozpoznawać jego zdolności według wieku i się przy tym dobrze bawić?

Czy potrzebne jest rozwijanie zdolności artystycznych u dzieci?

Według psychologów kreatywność przydaje się w każdym wieku. Ale łatwiej jest rozwijać zdolności twórcze dziecka niż w wieku dorosłym. Kreatywność i zdolności artystyczne to synonimy. Według psychologów istnieje kilka powodów, dla których rozwijanie zdolności artystycznych u dzieci jest pozytywne:

  • Korzyści dla psychiki – sztuka uspokaja, pomaga pozbyć się stresu, negatywnych emocji, agresji.
  • Pomoc w nauce – terapia odciąża mózg, rozwija empatię. Pomaga myśleć krytycznie, kreatywnie - znaleźć wyjście z trudnej sytuacji, podjąć właściwą decyzję.
  • Rozwijanie zdolności artystycznych u dzieci pomaga im wyrażać siebie.

Dziecięce zajęcia plastyczne – jak stworzyć dziecku warunki

Aby umiejętności twórcze mogły się pomyślnie rozwijać, musi zostać spełnionych kilka warunków:

  • Zajęcia z rozwoju fizycznego dziecka w odpowiednim czasie i w odpowiednim wieku.
  • Włączenie zajęć twórczych w młodszym wieku.
  • Dziecięce zajęcia plastyczne muszą być realizowane w przyjaznym środowisku.
  • Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdolności twórczych – mikroklimatu spokoju emocjonalnego w rodzinie i zespole, tworzącego atmosferę do twórczych poszukiwań.
  • Wsparcie ze strony rodziców.

Dobrze, gdy dziecięce zajęcia plastyczne mają wyłącznie formę gry. Psychika dzieci jest tak skonstruowana, że w młodszym wieku informacje są odbierane i zapamiętywane jedynie poprzez zabawę. Nie ma sensu prowadzić nudnych zajęć.

Konieczny jest ciągły rozwój – zastosowanie różnorodnych metod. Każde osiągnięcie należy pochwalić. Zajęcia powinny odbywać się regularnie i systematycznie. Wykaż cierpliwość na twórcze „męki” dziecka – jeśli dziecko długo siedzi nad projektem, nie ma potrzeby go popędzać. Małe dzieci chętnie angażują się w proces twórczy ze względu na swoją ciekawość, chęć poznania świata i zainteresowanie sobą.

Nauka gry na gitarze dziecka

Nauka gry na instrumentach - jak wprowadzić dziecko w świat kreatywności

Oto kilka ogólnych wskazówek, których rodzice powinni przestrzegać, jeśli chcą rozwijać kreatywność swojego dziecka:

  • Ważne jest, aby znaleźć hobby, które interesuj dziecko. Istnieje wiele aspektów kreatywności, które można z powodzeniem rozwijać - modelowanie, kolaże, rysunek, biżuteria, robótki ręczne, nauka gry na instrumentach itp. Zadaniem rodziców jest skierowanie kreatywności we właściwym kierunku.
  • Inspiracja. Kreatywność należy wprowadzać stopniowo w życie dziecka. Być może dziecku spodoba się jakiś kierunek i będzie chciało coś powtórzyć. Dlatego warto odwiedzać wystawy, kursy mistrzowskie z różnych dziedzin, muzea, ekspozycje. Nauka gry na instrumentach powinna przewidywać uczenie się na różnych ich modelach.
  • Nie można krytykować pracy dziecka. Jeśli dziecku coś nie wychodzi, nie trzeba „podcinać mu skrzydeł”. Jeśli chce tworzyć, pozwól mu tworzyć.

Taniec i śpiew dla dzieci – nie ma dzieci zdolnych i niezdolnych

Każdy rodzic powinien zrozumieć, że nie ma dzieci niezdolnych i nietwórczych. Każde dziecko ma jakiś talent, trzeba go odkryć i rozwijać. Niewłaściwe podejście rodziców, szkoły, społeczeństwa może „zabić” kreatywność i chęć tworzenia u dziecka.

Każda grupa wiekowa dzieci charakteryzuje się swoimi własnymi cechami. Należy je znać i prawidłowo stosować w rozwoju umiejętności twórczych. Młodszy wiek przedszkolny dzieli się na 2 grupy:

  • 1–2 lata. W tym wieku dzieci aktywnie wykazują zainteresowanie muzyką i rysunkiem. Możesz je zapisać na taniec i śpiew dla dzieci. Modelowanie sprawia mniej przyjemności, ale bliżej 2 roku życia zainteresowanie tą aktywnością wzrasta, a muzyką wręcz przeciwnie, stopniowo maleje.
  • 3–4 lata. W tym wieku dzieci mają szczyt aktywności twórczej. Na rysunkach można już rozpoznać obiekty, wciąż jest wiele fantazji.

Nad bardziej skomplikowanymi zadaniami mogą już pracować dzieci w starszym wieku przedszkolnym (5-6 lat). Zadania twórcze można stopniowo komplikować, dodając nowe motywy. Również w tym wieku dzieci uczą się odpowiednio radzić sobie z niepowodzeniami. Młodszy wiek szkolny (7–8 lat) charakteryzuje się pasją do muzyki, teatru i rysunku. Dziecko może już samodzielnie określić, co go bardziej interesuje.

Zajęcia rozwijające umiejętności twórcze powinny być prowadzone w formie gry.

  • Gra dla dzieci w wieku 5-6 lat. Dorosły pokazuje dziecku różne obrazki, dziecko je ogląda i mówi, co mu przypominają. Taniec i śpiew dla dzieci prowadzony jest w formie czystej zabawy. 
  • Piszemy historię. Ta gra jest odpowiednia dla dzieci od 5 roku życia. Dorosły wypowiada zdanie „dawno, dawno temu”, a następnie włączają się dzieci, włączając swoją wyobraźnię. Każde dziecko po kolei wypowiada jedno zdanie i tak kończy się historia.
  • Osoba dorosła przygotowuje obrazki z wizerunkami różnych przedmiotów nieożywionych (młotek, ołówek, łóżko). Dzieci myślą i nadają każdemu przedmiotowi cechy charakteru. Musisz także zaprosić dzieci do fantazjowania o tym, jak działa smutny młotek lub zabawna poduszka.